Παρασκευή 11 Ιουλίου 2014

Οδοιπορικό στην Πάτμο
με τον Κώστα Κρομμύδα
φωτογραφία 1
Στην Πάτμο ήθελα να ταξιδέψω εδώ και πολλά χρόνια. Φέτος λοιπόν παραμερίζοντας τις όποιες δυσκολίες (λίγος ελεύθερος χρόνος, δυσκολία στην μετάβαση εκεί, κ.ά.) αποφασίσαμε να την επισκεφτούμε σχετικά νωρίς το καλοκαίρι για να μπορέσουμε να χαρούμε τις ομορφιές της χωρίς τον πανικό του Αυγούστου. Τελικά όλα αυτά που είχα ακούσει για αυτό το μοναδικό νησί αποδείχτηκαν λίγα και θα χρειαζόμουν πολύ χρόνο και χώρο για να τα απαριθμήσω. Θα προσπαθήσω χωρίς να σας κουράσω να σας μεταδώσω την εμπειρία μου.
φωτογραφία 2
Το ταξίδι ήταν κουραστικό και άβολο. Φύγαμε στις 19.00 και φτάσαμε εκεί στις 03.00! Προφανώς αυτό το δρομολόγιο βολεύει την εταιρία… Το πρωί αν και άυπνοι είπαμε να ξεκινήσουμε την ημέρα μας νωρίς. Η πρώτη πολύ ευχάριστη έκπληξη ήταν το πρωινό του Πάτμος Ακτίς (
http://www.patmosaktis.gr/el/) όπου και μέναμε. Μεγάλη ποικιλία με υπέροχες γεύσεις για όλα τα γούστα. Βασικά ξετρελάθηκα με τις υπέροχες σπιτικές μαρμελάδες. Τις τέσσερις φορές που φάγαμε πρωινό δοκιμάσαμε πολλά από τα ωραία του σεφ. Από τα καλύτερα πρωινά που έχουμε φάει σε ξενοδοχείο που σε συνδυασμό με το πολύ καλό σέρβις αλλά και τον εξαιρετικό ελληνικό καφέ (ειδικής μηχανής παρακαλώ) μας έκαναν να μην θέλουμε να φύγουμε από τον χώρο, που βρίσκεται λίγα βήματα από την παραλία, στον Γροίκο.

φωτογραφία 3
Η θάλασσα όμως μας καλούσε και η πρώτη παραλία που επισκεφτήκαμε ήταν αυτή στο λιβάδι Γερανού. Πολύ ωραία νερά και απίστευτη ησυχία. Απολαύσαμε το μπάνιο μας αφού είχαμε κατασκηνώσει κάτω από ένα μεγάλο αλμυρίκι.

φωτογραφία 2
Είχα την εσφαλμένη εντύπωση πως η Πάτμος δεν έχει πολλές παραλίες αλλά έπεσα έξω. Το Άγριο Λιβάδι, η Άσπρη, η Λάμπη, η Ψιλή Άμμος, η Βαγιά, αλλά και πολλές άλλες με έκαναν να αλλάξω γνώμη και να καταλάβω πως το νησί δεν είναι απλά ένας καλός θρησκευτικός προορισμός (αυτό νόμιζα πριν πάω) αλλά και ένα μέρος με πολλές και καλές επιλογές για μπάνιο. Το μόνο που πρέπει να προσέξετε είναι ο αέρας και από πού φυσά για να μπορέσετε να κολυμπήσετε εύκολα.

φωτογραφία 1
Ότι καιρό όμως και να κάνει αποκλείεται να μην βρείτε κάποια παραλία που να μην έχει κύμα. Το πρώτο μας μεσημέρι φάγαμε στο ταβερνάκι του ξενοδοχείου δίπλα στη θάλασσα. Το «pleusis». Κυρίως σαλάτες αλλά ό,τι δοκιμάσαμε ήταν πολύ καλό. Μεγάλες και χορταστικές μερίδες και οι τιμές πολύ λογικές. Ό,τι έπρεπε για μετά το μπάνιο.
φωτογραφία 2
Το βράδυ φάγαμε στην ταβέρνα «το τρεχαντήρι» και πραγματικά, αν ποτέ πάτε στην Πάτμο, βάλτε τη στα μέρη που πρέπει οπωσδήποτε να φάτε. Οικογενειακή επιχείρηση με πολύ καλή ποιότητα και εξαιρετικές τιμές. Οι μερίδες τεράστιες γι” αυτό αν πάτε, να παραγγείλλετε με σύνεση. Πολύ καλά τα θαλασσινά αλλά και το ψάρι που φάγαμε το Σάββατο στο ίδιο μέρος. Οι τιμές πολύ φθηνές σε σχέση με την ποιότητα. Αν βρεθείτε Αύγουστο οπλιστείτε με υπομονή γιατί η ουρά για τραπέζι είναι πολύ μεγάλη. Όλη η οικογένεια αλλά και όσοι δουλεύουν εξαιρετικοί. Παράδειγμα προς μίμηση για όλες τις οικογενειακές επιχειρήσεις στον κλάδο του τουρισμού και της σίτισης. Την Παρασκευή το βράδυ φάγαμε στο «Τζιβαέρι», επίσης πολύ καλό με εξαιρετική θέα στο λιμάνι. Τα αχνιστά μύδια από τα καλύτερα πιάτα που δοκιμάσαμε. Το σέρβις εντυπωσιακά ευγενικό και καλό. Θα ξανά πηγαίναμε με χαρά.
φωτογραφία 1
Το Σάββατο αφιερώσαμε όλο το πρωινό μας για να επισκεφτούμε το μοναστήρι στη χώρα αλλά και την σπηλιά του Ιωάννη του Θεολόγου. Κάτι που σας προτείνω να κάνετε και εσείς αν πάτε στο νησί. Η ενέργεια αλλά και η ομορφιά των χώρων θα σας ανταμείψουν με τον καλύτερο τρόπο. Νομίζω όμως πως, από τις πιο όμορφες εμπειρίες στο ταξίδι ήταν η επίσκεψή μας στην βιβλιοθήκη της μονής (
http://www.patmosworkshop.com/library/gr/), όπου ο μοναδικός πλούτος βιβλίων που διαφυλάχθηκε μέσα από μια αδιάκοπη πορεία 900 χρόνων ανάγει την Μονή σε ένα από τα σπουδαιότερα μνημεία ανά τον κόσμο. Η ιδιαιτερότητα της Βιβλιοθήκης της οφείλεται ακριβώς σε αυτό το γεγονός, στον συνεχή εμπλουτισμό και την επαύξηση του βιβλιακού καθώς και την διαφύλαξη του σπουδαιότατου αρχείου εγγράφων. Τον δε αρχικό πυρήνα της αποτέλεσαν τα βιβλία και τα έγγραφα του ιδρυτή της Μονής Οσίου Χριστοδούλου (1088).
φωτογραφία 3
Απετέλεσε δε φάρο πνευματικής ακτινοβολίας σε όλη την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου αλλά και όλου του χριστιανικού κόσμου, από τους βυζαντινούς χρόνους έως και τις μέρες μας.
Αν και η βιβλιοθήκη δεν είναι προσβάσιμη στο κοινό είχαμε την τύχη να μας επιτραπεί η είσοδος και είμαστε ιδιαίτερα ευγνώμονες για αυτό.

φωτογραφία 1
Τα απογεύματα, μόλις έπεφτε ο ήλιος, τα περνάγαμε στο καφέ «στοά» στη χώρα. Στη προστατευμένη πλατεία από τον αέρα πίναμε τα πολύ ωραία κοκτέιλ του μαγαζιού. Τον Αύγουστο εκεί θα γίνεται μεγάλο πάρτι αφού μαζί με τους άλλους πελάτες από τα γύρω μαγαζιά όλοι θα γίνονται μια παρέα στην υπέροχη πλατεία.
φωτογραφία 2
Όποιον και αν συναντήσαμε στο νησί μας αντιμετώπισε με ιδιαίτερη ευγένεια. Ακόμη και στο μοναδικό βιβλιοπωλείο του νησιού με το επίσης μοναδικό όνομα «ξερόλας» τύχαμε εξαιρετικής υποδοχής με αφορμή την έκδοση του νέου μου βιβλίου. Την Κυριακή το απόγευμα απολαύσαμε το ηλιοβασίλεμα από τον προφήτη Ηλία στο πιο ψηλό σημείο του νησιού. Μην το χάσετε!
φωτογραφία 3
Για το τέλος αφήσαμε το καλύτερο και είπαμε να δειπνήσουμε λίγη ώρα πριν την επιστροφή μας, στο φημισμένο Apocalypsis Restaurant του Πάτμος Ακτίς το οποίο έχει δεχθεί την διάκριση «Gourmet εστιατόριο Ελληνικής Δημιουργικής Κουζίνας» από την Κουζίνα του Αιγαίου, καθώς και το Βραβείο Ελληνικής Κουζίνας από την Επιτροπή Χρυσών Σκούφων του περιοδικού Αθηνοράμα το 2014. Δεν θέλω να πω πολλά για αυτό το γευστικό ταξίδι παρά μόνο να σας προτείνω αν ποτέ βρεθείτε στο νησί να ζήσετε και εσείς αυτή την εμπειρία που ζήσαμε εμείς. Δεν θέλαμε να φύγουμε και τα υπέροχα γλυκά του σεφ Δημήτρη Παμπόρη, (σεφ με παρόν και μέλλον) μας κράτησαν εκεί μέχρι την τελευταία στιγμή. Γενικότερα αυτό που θέλω να τονίσω είναι πως το Πάτμος Ακτίς είναι από τα καλύτερα μέρη που έχουμε επισκεφτεί. Οργανωμένο με πολύ καλές υπηρεσίες σε όλα τα επίπεδα. Ακόμη και το λάστιχο που έπαθα το Σάββατο το μεσημέρι ήταν υπόθεση λίγης ώρας για το προσωπικό για να παραλάβει το αυτοκίνητό μου και να το επιστρέψει έτοιμο. Έχω να πω ένα μεγάλο μπράβο στη διεύθυνση αλλά και στους ιδιοκτήτες. Τέτοιες επιχειρήσεις χρειάζεται η χώρα μας.

φωτογραφία 4
Μπαίνοντας λίγη ώρα αργότερα στο καράβι καταλάβαμε πως ένα ήταν σίγουρο. Η πρώτη μας επίσκεψη στην Πάτμο δεν θα ήταν και η τελευταία. Είναι κρίμα που το κράτος όλα αυτά τα υπέροχα μέρη τα κρατά απομονωμένα και με πολλές δυσκολίες στην πρόσβαση. Ας ελπίσουμε πως κάποτε το συμφέρον των πολλών, θα επικρατήσει σε αυτό, των λίγων, που κανονίζουν ένα μεγάλο μέρος της τύχης των νησιών μας…