Σάββατο 27 Απριλίου 2013

Τὸ γλωσσικό… μνημόνιο


«Φωνάζω λληνικ κι οτε πο μ’ ποκρίνεται κανες»

δ. λύτης
γράφει ο Δημήτρης Νατσιός  Δάσκαλος Κιλκς

 
Στ πρτα χρόνια τς πανάστασης το 1821, στνθνοσυνέλευση τς Τροιζήνας συνέβη τ ξς περιστατικό.

Ο πληρεξούσιοι, πως λεγαν τότε τος βουλευτς το νεοσύστατου λληνικο κράτους, συνεδρίαζαν στ χωράφια κα τ περιβόλια, πως ο ρχαοι πρόγονοί μας.

λοι τους κάθονταν σταυροπόδι, κάτω στ χμα, καμόνον  Κολοκοτρώνης ταν σκαρφαλωμένος στὴ  διχάλα μίας λεμονις. Κάποτε, λοιπόν, θελαν νψηφίσουν να νομοσχέδιο κα μερικο πληρεξούσιοι πρότειναν ν κοπε στ κείμενο το νομοσχεδίου φράση «ν ατή».  Πρόεδρος τς Συνελεύσεως προσπαθοσε ν τος πείσει πς δν ταν σωστν περικοπον ο δύο ατς λέξεις,  φράση «ν ατή», γιατί θ λλοιωνόταν λο τ νόημα τοσχετικο ρθρου. Κάποια στιγμ δύο πληρεξούσιοι σηκώθηκαν ργισμένοι π τς «θέσεις» τους κα ρχισαν ν φωνάζουν πρς τ προεδρεο:

-    Ν κοπε τ «ν ατή». Ναί, ν κοπε.

-    Τ «ν ατ» ν κοπε πωσδήποτε,  λλος.

-    χι, δν κόβετε τ «ν ατ» κα  συνεδρίαση ξελισσόταν σ σύρραξη.

 Γέρος το Μορι λαγοκοιμόταν, φήνοντας τος λογιότατους νὰ...

ρίζουν, μ τν κατανόητη, γι’ ατόν, στεγν κα τυποποιημένη γλώσσα τους. κούγοντας μως τ λόγια κα τν φασαρία, πήδηξε μ’ να σάλτο κάτω π τν λεμονι κα πηγαίνοντας κατ’ εθείαν πρς τ προεδρεο, ξαλλος ρχισε ν ρωτ:

- Τίνος τ ατ θ κόψετε, ρ πατριτες;

- Τόσο μεγάλο γκλημα κανε  νθρωπος. Ντροπ μας λληνες. μες γωνιστήκαμε τόσα χρόνια γι ν διώξουμε τν τύραννο κα τώρα θ’ ρχίσουμε ν κόβουμε τ ατι το κοσμάκι;

Μέσα σ’ να πανδαιμόνιο π γέλια, χρειάστηκε ν πέμβει  Πρόεδρος, γι ν ξηγήσει στν Κολοκοτρώνη τι παρεξήγησε τ πράγματα. Στ τέλος, βέβαια, κατάλαβε κα  Κολοκοτρώνης τν γκάφα του κα τος επε χαμογελώντας:

 -! Καλ δα, δν εναι κα τίποτα σπουδαο, ρ γραμματιζούμενοι. Πς θέλετε ν καταλάβω, γὼ ὁ σκράπας, τς λληνικορες σας. Λέξεις κόψτε σες θέλετε, ατι μία φορ ν μν πειράξετε, γιατί θ ‘χουμε σχημα ξεμπερδέματα. Επα κι γ παλάβωσαν ο καλαμαράδες... Τί κόρακα μαθές.

 
Τ θυμήθηκα τ ραο περιστατικ π τν ζω το ρωα γι δύο λόγους. Πρτον, γιατί πάντοτε μ συγκινε  λόγος τν γωνιστν το Εκοσιένα κα φροντίζω τέτοια εθαλ κα μυρίπνοα νθη τς στορίας μας ν τ μοιράζομαι μ τος μαθητές μου καί, δεύτερον, γιατί κα σήμερα συνεχίζεται  τακτικ τν τότε πληρεξούσιων π τος τωρινούς... πληρεξουσιαστς (ν μου πιτρέπεται νεολογισμός). Χρησιμοποιον λέξεις  φράσεις καινοφανες ντικαθιστώντας παλις κα γνωστές, δυσάρεστες κα ποτρόπαιες.

να π τ πι οσιαστικ καθήκοντα τν ξουσιν, δίως στν σημερινή, μνημονιακ συγκυρία, συνίσταται στ ν βαπτίζουν, μ λαοφιλς λέξεις  οδέτερες  ν πινοον νέες, τ πράγματα πο ο λαο πεχθάνονται μ τ παλιά τους νόματα.  δύναμη τν λέξεων εναι τόσο μεγάλη, ποὺ ἀρκον ροι καλ πιλεγμένοι, γι ν τος κάνουν ν δεχτον τ πι μισητ κα καταστροφικπράγματα.

 
Παράδειγμα. φευρέθηκε μία τρισάθλια λέξη,  «κινητικότητα», γι ν καλύψει κα ν καρυκεύσει τν πεχθ λέξη πόλυση. Σ τέτοιες λέξεις εχε διαπρέψει τ ΠΑΣΟΚ, π νδρέα κυρίως. Χρησιμοποιοσε, λόγω δεοπενίας, λέξεις μ λαμπυρίζον περιτύλιγμα-νανέωση, νασυγκρότηση,λλαγή, μεταρρύθμιση- στς ποες, ἐὰν ξυνες τ κέλυφος κα τς ξεφλούδιζες, εσέπνεες τς ναθυμιάσεις πο κρυβαν. ( γενέθλιος βέβαια χρος ατο του γλωσσικο πονηρεύματος, εναι τ ΚΚΕ, πο διαμορφώθηκε π τ μέσα περίπου τς δεκαετίας το ’30.  γνωστ «ξύλινη γλώσσα»).

 
Ν παριθμήσω κα λλες τέτοιες λέξεις-πτώματα τυμπανιαίας ποφορς. Μνημόνιο ντ γιπροδοσία κα κποίηση τς πατρίδας, διαρθρωτικς λλαγές, εελιξία, ριζόντιες  κάθετες περικοπές, τ τρένο τς νάπτυξης, διεύρυνση τς φορολογικς βάσης, σότιμη συμμετοχ στβάρη, σχέδιο «Καλλικράτης», «ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ», ξιολόγηση κα λοιπ κα λοιπά. Καί, πως προεπα, ν φαιρέσεις τ φανταχτ βερνίκι, κρύβονται δράματα, νθρώπινες τραγωδίες, δυστυχία, φρίκη κα γραμματοσύνη.

Στ σχολεο κολουθεται λλη τακτική, προαγωγς τς περιρρέουσας γλωσσίας. Πέραν το τι πουσιάζουν λέξεις δραες κα ψηλς-λευθερία, δικαιοσύνη, ξιοπρέπεια, ντιμότητα,ρωισμς-κυριαρχε περίπου ατ πο  Σεφέρης ποκαλοσε «ριστερ καθαρεύουσα». («Δοκιμές»). Μακροπερίοδες, δυσνόητες κα δυσανάπνευστες φράσεις, γονοι κα παναληπτικοπλατυασμοί, στερεότυπη μεγαλορρημοσύνη, σκήσεις γλωσσικς πο περβαίνουν τ λεξιλόγιο κα τν λικία τν παιδιν, γεγονός, πο ατιολογε τν παρξη βοηθημάτων π τν Α’ κιόλας Δημοτικο.

Παραπέμπω σ δύο κείμενα δυσνόητης κα νόητης γραφς, τ ποία περιέχονται σ βιβλία Γλώσσας, Δημοτικο κα Γυμνασίου. Τ πρτο εναι π τ βιβλίο Γλώσσας, τετράδιο ργασιν, Β’ Δημοτικο, β’ τεχος, σελ. 10.

« σκύλος πο δν ξερε ν γαβγίζει

Μία φορ κι ναν καιρ τανε νας σκύλος πο δν ξερε ν γαβγίζει. Δ γάβγιζε, δ νιαούριζε, δμουγκάνιζε, δ χλιμίντριζε, δν ξερε ν κάνει καμι φων ζώου. τανε να μοναδικ σκυλί, ποποις ξέρει πς κατέφτασε π ναν τόπο που δν πήρχανε σκυλιά. Τ διο δν καταλάβαινε πς το λειπε τίποτα. Ο λλοι το νοίξανε τ μάτια. Το λέγανε:

 σ δ γαβγίζεις;

ν ξέρω, εμαι ξένος.

-κου πάντηση! Δν τ ξέρεις πς τ σκυλι γαβγίζουν;

 σκύλος δν ξερε τί ν παντήσει. Δν ξερε μως ν γαβγίζει κι οτε ξερε πς ν μάθει».

(Τζιάνι Ροντάρι, «Παραμύθια γι ν σπτε κέφι», κδ. Κέδρος);

 
Τ δεύτερο, π τ «Κείμενο Νεοελληνικς Λογοτεχνίας», Γ’ Γυμνασίου, σελ. 71. ναφέρεται στος Φαναριτες κα τος Ρομαντικούς.

«Ο ρομαντικο προβάλλουν τ γ ς πέρτατο κφραστ ατο το κόσμου. Κύριο χαρακτηριστικό τους  διχασμένη τους συνείδηση νάμεσα στν ξεία κοινωνικ κριτικ κα τμελαγχολικ ποξένωση, νάμεσα στ σύμπραξη μ τ παναστατικ κινήματα τς ποχς καστν νία, πο δηγε στν ξιδανίκευση το πρόωρου θανάτου.

Στοιχεα κα θέματα π τ κλίμα το ερωπαϊκο ρομαντισμο παντον συχν στ ργο τν ποιητν τς πρώτης θηναϊκς ( φαναριώτικης) σχολς, τ χρονικ ρια τς ποία ρίζονταιπ τν δρυση το λληνικο κράτους ς τ 1880. στόσο, κα παρ τς σποραδικς μφανίσεις βυρωνικν ξάρσεων,  θηναϊκς ρομαντισμς χαρακτηρίζεται ξαρχς π τν πιδίωξη μορφικς πιμέλειας κα θεματικς επρέπειας τόσο, στε π πολλς πόψεις ν μοιάζει συγγενέστερος πρς τν ποιητική το νεοκλασικισμο πως χει ποστηριχτε, ν ποτελε μίαδιάζουσα «τοπικ» κδοχ ρομαντικο νεοκλασικισμο».

 
ρώτηση: βγαίνει νόημα π τ δύο κείμενα; Μπορεί να 7χρονο παιδ ν «ποκρυπτογραφήσει» τν κωφ κα λαλο σκύλο (πάρχουν σκυλι πο δν γαβγίζουν;  γνο),  νας 15χρονος τίς θολοκουλτουριάρικες τιποτολογίες το δεύτερου κειμένου;

 
νακεφαλαιώνοντας: π τν μία λλοίωση ννοιν, σαφες νεολογισμο κα πόκρυψη λέξεων, ο ποες εναι «σημαες» γώνων το λαο-λευθερία, θνικ ξιοπρέπεια κα νεξαρτησία-καὶ ἀπ τν λλη σύγχυση κα «γλωσσικ ποκολοκύνθωσις» (Καργάκος). Πο καταλήγουμε;

ς θυμηθομε -στν τραγικ περβολ της λλ κα στν δύναμη τς προφητείας της- τν περιγραφ τς μελλοντικς γλώσσας, τς «Νέας μιλίας» το ργουελ (μετάφρ. Ν.Μπάρτη, Κάκτος 1978, σ. 305-6):

«Στν ατοματισμ κα στν χρήστευση τς σκέψεως βοηθοσε κα τ γεγονς τι πρχε πολμικρ κλογ στς λέξεις. Τ λεξιλόγιο τς Νέας μιλίας, σ σύγκριση μ τ δικό μας, ταν πολμικρό, κα ναζητοσαν διαρκς καινούργιους τρόπους ν τ λιγοστέψουν πι πολύ.

 Νέα μιλία διέφερε πραγματικ π λες τς λλες γλσσες σ τοτο: κάθε χρόνο γινόταν πιφτωχ ντ ν μπλουτίζεται. Κάθε φαίρεση πο τς καναν, ταν κέρδος, γιατί σο λιγότερη εχέρεια χει κανες ν διαλέξει νάμεσα σ λέξεις, τόσο μικρότερος εναι  πειρασμς ν σκεφθε.

λπιζαν ν δημιουργήσουν τελικ μία μιλία πο θ βγαινε π τ λαρύγγι χωρς καμμισυμμετοχ το γκεφάλου».

"που γλώσσα πατρς" λέει  λύτης, πράγμα πικίνδυνο γι τς μνημονιακς νθρωποκάμπιες…..
ΠΗΓΗ:http://www.orthodoxia-ellhnismos.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου